keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

AAMUN AURINKOINEN


Tuossa jokin aika sitten valittelin omaa sitrushedelmien käyttöni vähyyttä. Joku ihana silloin vinkkasi verigreipeistä ja olenkin ollut tukevasti verigreippikoukussa ever since. Greippien syöminen vaan on melko työlästä, tahmaista mehua tuppaa olemaan joka paikassa sen syömisen jälkeen. Olenkin ratkaissut ongelman tunkemalla päivän pakollisen smoothien joukkoon, namnam. Tämän viikon aamut ovat menneet tällaisella setillä:

Aamun aurinkoinen

1 pieni banaani
100 g mansikoita
yhden verigreipin liha ja mehu
( rasvaton ) maitorahka 125 g
kaurahiutaleita 2 rkl
ruisleseitä 2 rkl
vettä

Soseuta satsi sauvasekoittimella korkeareunaisessa kulhossa tai tehosekoittimessa ja nauti. Juoma on melko makea, mutta halutessaan siihen voi lisätä vaikka lirauksen hunajaa. Tällä ohjeella makrot menevät kutakuinkin näin: hh 70 g, proteiini 19g ja rasva 2 g .  Itselleni sopii tällainen hiilarienergiapommi lähinnä vain heti aamuun, loppupäivän aikana ravintoainejakauma sitten tasoittuukin selvästi kuin itsestään . Aamusmoothiessakin olen yleensä käyttänyt enemmän marjoja ja vähemmän hedelmiä, mutta tällä hetkellä mennään tällä. Tosin noita kuvassakin näkyviä tavallisiakin jaffoja voisi testata samaan tarkoitukseen. Pitänee laittaa kauppalistalle niitäkin, vaihtelun vuoksi.

27 kommenttia:

  1. Oho, empä olisi itse keksinyt yhdistää verigreippiä mansikoihin! Kiitos siis vinkistä.:)

    Ja tuo teidän seinä on kyllä niin herkullisen värinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile, tämä on hyvää ! Sinäkö se muuten olit, joka noista verigreipeistä vinkkasi ? Kiitos siinä tapauksessa itsellesi !

      Kiitos :))

      Poista
  2. Ihana aurinkoinen! Juurikin äsken nappasin rahkan sekaan mansikkakeittoa, banaanin, appelsiinin ja pähkinöitä.. hyvää oli. Mun pitääkin kokeilla noita verigreippejä, saat ne kuulostamaan tosi hyviltä :)
    Nyt onkin panostettava hetken aikaa siihen, mitä syö, kun tänään tähystetyn polven kanssa ei liikkeelle pääse vähään aikaan..
    Kivaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää kokeilla tavallista appelsiinia myös, voisin kuvitella, että se menee hyvin mansikoiden kanssa :)

      Toivottavasti polvi tokeentuu pian ja pääset liikkeelle. Pelkkä syömisten vahtiminen on pidemmän päälle tylsää, liikkuminen antaa kuitenkin sitä pelvaraa edes jonkun verran.

      Kiitos samoin sinne ! :))

      Poista
  3. Namsk, hyvältä näyttää! Kiitos ohjeesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä, tämä oli ( ihan vahingossa ) tosi hyvää !

      Poista
  4. Nam, kuulostaa tehokkaalta. Just syötiin iso rasia pakastemansikoita jälkiruoaksi tyttöjen kaa. Mun suurta herkkua! Nyt odottelen haudutettua vihreää teetä vällyjen alla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehokasta ja hyvää, kyllä ! Pakastemansikat taas sinällään... hmm. Jäisivät multa syömättä ;) Mutta vihreää teetä yritän opetella juomaan, kahvin kittaamista kun pitäisi vähentää reilusti.

      Poista
  5. Toi olisi ihan sikähyvää, mutta siinä on mun koko päivän hiilarit, ei oikein onnistu yhdellä aterialla :D
    Mutta joskus voisin kokeilla, pelkillä sitruksilla, marjoilla ja rasvaisella rahkalla. Semmosena sunnuntaiherkkuna :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, hiilareita on tässä paljon, omastakin päivän hiilariannoksesta puolet. Mutta sopii mulle ihan hyvin, kerran päivässä. Muut ateriat sitten tarkemmin, onneksi on keksitty parsa- ja kukkakaalit sekä avokado. :D

      Mansikka ja verigreippi rasvaisemman rahkan ( ja vaikka pähkinöiden ) kanssa voisi olla melkoinen herkku. Jos vaan joskus jaksaisi oikein kuoria ja pilkkoa tuollaisen möhkäleen :))

      Poista
  6. ÄÄÄK! Mä en kestä! Mun on tehnyt koko viikon aivan älyttömästi mieli kaikkea sitrushedelmiä ja tietysti nyt kun en saa syödä nitä yhtään. Mäenalamitään ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voihan ! Mites nyt sellainen rajoitus ? Aikaisemmin mua ei olisi haitannut yhtään, jos joku olisi sanonut, että en saa syödä sitrushedelmiä. Mutta nyt haittaisi, tämä on niin herkkua ! :))

      Poista
    2. Sappiallas kiukuttelee. Silloin ei saa mutustaa sitruksia, mausteisia tai etikkaisia.

      Poista
  7. Ihan vaan tarkistan, että onhan sulla varmasti greippiveitsi...? Aikoinaan yksi suomenruotsalainen, fiini kollegani katseli mun greipinsyöntiä ja ihmetteli, enkö mä tunne greippiveistä. No, en tuntenut, mutta alta aikayksikön oli oma hankittu. Works.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole suomenruotsalainen enkä fiini, mutta toki mulla nyt greippiveitsi on ! :DD Mutta sottaista puuhaa se silti on. Ja tällainen mörssäys on hammasystävällisempi myös. Joka kerta kun syön greippiä, oikein tunnen miten kiille sulaa... mä vielä bruksaan, huono yhdistelmä.

      Poista
  8. Mä olen verigreippifani, mutta en ole koskaan tajunnut laittaa sitä smoothieen. Kiitti vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mansikoiden kanssa se sopii paremmin kuin hyvin ! :)

      Poista
  9. Kuva on ihana väripommi! En syö juuri lainkaan sitrushedelmiä, mutta marjoja senkin edestä. Smoothieit ja tuoremarjapuurot värittävät aamujani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Väripommi tosiaan :))

      Marjoja minäkin syön useimmiten, mutta nyt tosiaan olen hiukan hurahtanut näihin greippeihin.

      Mitä laitat tuoremarjapuuroon ?

      Poista
  10. Ihanaa, että otit vinkkini vastaan! :)

    Ja juu, verigreippien syöminen lusikalla on ihan äärettömän sotkuista puuhaa (töissä vuoraan itseni talouspaperilla, varsinkin jos valkoinen paita päällä :), joten suurkiitos vinkistä! Ihana kuva :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinähän se olitkin, kiitos ! :))))

      Mä olen miettinyt sellaista muoviesiliinaa noihin syöntipuuhiin ! ;)

      Poista
  11. Onko sulla sellanen sahalaitainen lusikka käytössä? Helpottaa ainakin vähän touhua :)

    Ja ihanan aurinkoinen kuva, kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole sahalaitaista lusikkaa, olen sellaisella greippiveitsellä irroitellut lihat ja sitten syönyt lusikalla. Mutta keksin tosiaan tehdä tuota smoothieta.

      Kiitos ! :))

      Poista
  12. Hei, löysin blogiisi tuolta Ilonan blogin kautta, ihanalta näyttää! Kiva kun löysin tänne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, että löysit. Ja kiva kuulla, kiitos :)))

      Poista
  13. Ihana piristysruiske, heti alkoi aamu pirteästi :)
    Ilona

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä niin :) FB:ssa totesinkin, että tämä juoma paikkaa myös univajetta !

      Poista

Olen iloinen jokaisesta viestistä, ihan lyhyestä ja höpsöstäkin. Kiitos, kun piristit päivääni !